VSV start ​ fietsworkshop voor maaltijdbezorgers

Fietskoeriers van Kingslize Pizza in Mechelen krijgen allereerste fietstraining

Fietskoeriers en maaltijdbezorgers kunnen voortaan een fietsopleiding volgen bij de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). België telt ongeveer 20.000 fietskoeriers. Om ervoor te zorgen dat die zich allemaal op een veilige manier in het drukke verkeer kunnen ​ begeven, ontwikkelde verkeersveiligheidsorganisatie VSV een nieuwe fietscursus specifiek gericht op maaltijdbezorgers en fietskoeriers. Enkele maaltijdbezorgers van Kingslize Pizza in Mechelen beten vandaag de spits af.

Verkeersregels, gevaarherkenning en een behendigheidsparcours

De workshop bestaat uit een theoretisch luik en enkele praktijkoefeningen. Eerst krijgen de deelnemers de belangrijkste verkeersregels voor fietsers voorgeschoteld en vervolgens focust de workshop op gevaarherkenning. Daarna moeten ze de fiets op en krijgen ze op een parcours enkele tips om hun stuur- en fietsvaardigheid te verbeteren.

"Elke dag begeven duizenden maaltijdbezorgers zich met de fiets in het verkeer. Zeker in een stedelijke omgeving is het belangrijk dat ze goed voorbereid zijn om dat op een veilige manier te doen. Voor zichzelf en voor anderen. Via deze workshop leren we hen de belangrijkste verkeersregels en hoe ze moeten handelen in gevaarlijke situaties. Tot slot krijgen ze nog wat tips op een behendigheidsparcours." - Werner De Dobbeleer, Expert Verkeersveiligheid VSV
"Onze fietskoeriers zijn vaak jonge mensen. We vinden het als werkgever heel belangrijk dat we die op een veilige manier het verkeer in te sturen. ​ Dankzij deze opleiding krijgen ze meer verkeersinzicht en vaardigheden waarmee ze het risico op ongevallen kunnen verkleinen" - Omar Aberkane, zaakvoerder Kingslize Pizza ​

Aanbod in heel Vlaanderen

In Vlaanderen wordt steeds meer gebruik gemaakt van pakjesdiensten. Dat brengt heel wat mobiliteit me zich mee. Enkele maanden geleden startte de VSV al een opleiding voor bestuurders van bestelwagens en nu is er dus ook een aanbod dat zich specifiek bestemd is voor koeriers en maaltijdbezorgers op de fiets.

Die koeriers zijn zeer zichtbaar in het straatbeeld. Vaak worden ze zonder enige opleiding het verkeer in gestuurd. Vanuit de sector is er al een tijdje de vraag om daar iets aan te veranderen en daarom werd deze workshop uitgewerkt. De VSV gaat de workshop via lokale overheden en grote werkgevers aanbieden in heel Vlaanderen.

Werner De Dobbeleer

Expert Verkeersveiligheid & Woordvoerder, VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)

Over de VSV

De VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) streeft samen met alle betrokken actoren naar nul verkeersslachtoffers. Door onze inzet en expertise zorgen we ervoor dat mensen zich veilig gedragen in het verkeer. Dat doen we door educatie en sensibilisering naar alle weggebruikers.

VSV, Stationsstraat 110, 2800 Mechelen - 015 44 65 50 - [email protected] - www.vsv.be

Over het beleidsdomein MOW

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken vormt samen met het Agentschap Wegen en Verkeer en het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken. Dat ministerie vormt samen met de extern verzelfstandigde agentschappen De Lijn en De Vlaamse Waterweg nv op zijn beurt het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken.

Over het Departement MOW

Als Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) van de Vlaamse overheid doen we Vlaanderen bewegen: langs de weg, over het water en door de lucht. Onze experten in beweging zetten zich elke dag in voor een veilige, slimme en duurzame mobiliteit én voor de hedendaagse wegen- en (lucht)haveninfrastructuur. We werken zowel beleidsmatig als in uitvoering mee aan verschillende projecten, in Vlaanderen en ver daarbuiten. Om die brede waaier aan uitdagingen tot een goed einde te brengen, kunnen we rekenen op onze experten met diverse profielen. Samen hebben we één doel: met onze inzet, teamwork en vakmanschap bijdragen tot een betere samenleving. Wij zijn

Persberichten in je mailbox

Over VSV-Veilig Verkeer