Veilig met gsm in verkeer dankzij 3 tips van Bockie de Repper

Minister Lydia Peeters en VSV lanceren nieuwe campagne om te weerstaan aan de verleiding van de gsm in het verkeer.

9 op de 10 Vlaamse autobestuurders gebruiken tijdens het rijden een of andere functie van de mobiele telefoon, vooral navigatie en muziek. Uit een nieuwe gedragsbevraging van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) blijkt dat een groot deel van de bestuurders al duidelijk voorrang geeft aan veiligheid tijdens het rijden. Zo legt 48% van de bevraagden het toestel zo goed als elke rit uit het zicht. 69% van de automobilisten die de gsm kunnen verbinden met de wagen, doet dit bijna elke rit. Om nog meer Vlamingen aan te zetten de gsm op een verantwoorde manier te gebruiken, lanceren ​ Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters en de VSV lanceren een nieuwe campagne.

“Dit zijn bemoedigende cijfers, toch moeten we blijven sensibiliseren op afleiding in het verkeer. Want als bestuurder met je telefoon bezig zijn in plaats van op de weg te letten, is om problemen vragen. Afleiding blijft dan ook nog één van de grootste killers in het verkeer. Volgens de recentste cijfers veroorzaakt foutief gebruik van een gsm achter het stuur jaarlijks zo'n 50 verkeersdoden en 4.500 gewonden. Daarom lanceren we samen met de VSV een nieuwe campagne die autobestuurders helpt om verantwoord om te gaan met de gsm in de wagen” - Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Veel bestuurders geven al voorrang aan veiligheid

Een groot deel van de bestuurders geeft voorrang aan veiligheid dat blijkt uit een nieuwe gedragsbevraging, maar het moet nog beter. 12% van de Vlaamse autobestuurders tussen 18 en 54 jaar verklaart dat ze nooit een functie van de gsm gebruiken tijdens het rijden. Daarnaast legt 48% van de bevraagden het toestel zo goed als elke rit uit het zicht. 69% van de automobilisten die de gsm kunnen verbinden met de wagen, doet dit bijna elke rit. Respectievelijk 76% en 63% van diegenen die navigatie en muziek gebruiken, stellen deze functies bijna elke rit voor vertrek in.

“Dat willen we verder aanmoedigen, want het is de enige manier om verantwoord om te gaan met de gsm in het verkeer. Een scherm dat je aandacht trekt, is een stille vijand achter het stuur. Als je je ogen van de weg haalt, speel je met vuur. In die korte momenten dat je naar het scherm staart, rij je blindelings en heb je geen kans om te reageren op een plotse gebeurtenis: een voorligger die remt, een kind dat de weg oversteekt,….Kortom, door je te laten afleiden, zet je je eigen leven en dat van anderen op het spel. Focus daarom op de weg, niet op je gsm”, aldus minister Peeters.

1, 2, 3, focus met Bockie de Repper en Wim Willaert

“Focus op de weg, niet op je gsm” is meteen ook de noemer van een nieuwe VSV-campagne die automobilisten helpt om gefocust te blijven in het verkeer.

“Een veilige rit begint met een goede voorbereiding. Stel jev route op voorhand in of zet je favoriete muziek klaar voor je begint te rijden. Dan ben je niet alleen veiliger, maar ook veel comfortabeler onderweg”. - Werner De Dobbeleer (Expert verkeersveiligheid VSV)

In twee leuke video’s tonen vlogger Bockie de Repper en acteur Wim Willaert in drie eenvoudige stappen hoe je daarvoor te werk gaat:

1. connecteer je telefoon met het multimediasysteem van je wagen,

2. stel vervolgens je navigatie of muziek in, en

3. leg tot slot je toestel uit het zicht.

Zo hou je je ogen op de weg en je handen aan het stuur, en rij je gefocust en ontspannen.

Campagne en filmpjes

Naast de video’s, die via sociale media en streamingdiensten verspreid worden, zijn er de hele maand februari wegaffiches met de slogan “Focus op de weg, niet op je gsm’. Die boodschap is ook te zien op meer dan 500 tankpistolen en op meer dan 100 achterruiten van bussen in Vlaanderen, en wordt verder door influencers onder de aandacht gebracht.

Wat zegt de wet?

Volgens de wegcode mag je je telefoon tijdens het rijden enkel gebruiken, vasthouden of manipuleren als het toestel in een geschikte houder zit. Je gsm gebruiken of bedienen wanneer het toestel los op je schoot, op de middenconsole of op de passagierszetel ligt, is dus verboden. Hetzelfde geldt voor andere mobiele apparatuur met een scherm, zoals gps-toestellen of mediaspelers. De nieuwe regels zijn al een kleine twee jaar van kracht, sinds maart 2022.

Fikse boetes

Slechts 37% van de Vlaamse automobilisten schat de kans hoog in dat ze een boete krijgen als ze deze regels overtreden, zo blijkt uit de recentste gedragsbevraging van de VSV. Nochtans betrapte de politie van januari tot juni vorig jaar in Vlaanderen 36.703 bestuurders op ongeoorloofd gsm-gebruik tijdens het rijden.2

Het gaat om een overtreding van de derde graad. Bestuurders die worden betrapt, riskeren een onmiddellijke inning van 174 euro plus administratieve kosten. Bij dagvaarding voor de politierechtbank kan de rechter boetes opleggen van 240 tot 4000 euro, en ook een verval van het recht tot sturen behoort tot de mogelijkheden. Beginnende bestuurders moeten minstens het theorie- of praktijkexamen opnieuw afleggen alvorens ze opnieuw mogen rijden. Bij herhaling gelden nog strengere straffen.

Meer informatie en campagnemateriaal:

Veilig Verkeer
  1. Online panelbevraging bij 600 autobestuurders (18-54 jaar) in Vlaanderen, uitgevoerd door Ipsos in november 2023 in opdracht van de VSV.
  2. Federale politie, Verkeersovertredingen | Statistieken

Werner De Dobbeleer

Expert Verkeersveiligheid & Woordvoerder, VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)

Aidan Reinquin

Woordvoerder, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters

Over de VSV

De VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) streeft samen met alle betrokken actoren naar nul verkeersslachtoffers. Door onze inzet en expertise zorgen we ervoor dat mensen zich veilig gedragen in het verkeer. Dat doen we door educatie en sensibilisering naar alle weggebruikers.

VSV, Stationsstraat 110, 2800 Mechelen - 015 44 65 50 - [email protected] - www.vsv.be

Over het beleidsdomein MOW

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken vormt samen met het Agentschap Wegen en Verkeer en het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken. Dat ministerie vormt samen met de extern verzelfstandigde agentschappen De Lijn en De Vlaamse Waterweg nv op zijn beurt het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken.

Over het Departement MOW

Als Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) van de Vlaamse overheid doen we Vlaanderen bewegen: langs de weg, over het water en door de lucht. Onze experten in beweging zetten zich elke dag in voor een veilige, slimme en duurzame mobiliteit én voor de hedendaagse wegen- en (lucht)haveninfrastructuur. We werken zowel beleidsmatig als in uitvoering mee aan verschillende projecten, in Vlaanderen en ver daarbuiten. Om die brede waaier aan uitdagingen tot een goed einde te brengen, kunnen we rekenen op onze experten met diverse profielen. Samen hebben we één doel: met onze inzet, teamwork en vakmanschap bijdragen tot een betere samenleving. Wij zijn #experteninbeweging.

Persberichten in je mailbox

Over VSV-Veilig Verkeer