Gemeenten krijgen fietsrapport

Fietsstad 2024: minister Lydia Peeters maakt 9 genomineerden bekend

Negen Vlaamse steden en gemeenten zijn door het grote publiek genomineerd als kanshebbers voor de titel Fietsgemeente/Fietsstad 2024. Met dat initiatief willen Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) en de Vlaamse overheid steden en gemeenten aansporen om te zorgen voor veiliger en vlotter fietsverkeer. Minister Lydia Peeters zal de winnaars bekendmaken in het voorjaar 2024. 165 steden en gemeenten kregen een fietsrapport van de Vlaamse fietser.

27.000 fietsers brachten stem uit

In een grote publieksbevraging konden alle Vlaamse fietsers het afgelopen voorjaar het fietsbeleid binnen hun gemeente beoordelen. In totaal brachten meer dan 27.000 deelnemers online een stem uit. 165 van de 300 Vlaamse steden en gemeenten haalden de drempel van minstens 50 ingevulde enquêtes (100 voor de centrumsteden) en kwamen daardoor in aanmerking om mee te dingen naar de titel Fietsgemeente/Fietsstad 2024.

Welke steden en gemeenten behaalden de hoogste scores?

De drie gemeenten of steden die in de publieksbevraging binnen hun categorie de hoogste gemiddelde scores behaalden, zijn genomineerd als kanshebbers voor de titel:

• Categorie 1 – centrumsteden ​
    Gent, Kortrijk en Genk
  • Categorie 2 – steden en gemeenten met meer dan 20.000 inwoners: ​
    Dilsen-Stokkem, Koksijde en Wuustwezel
  • Categorie 3 –gemeenten met minder dan 20.000 inwoners: ​
    Boechout, Kinrooi en Zutendaal

Wie wint de titel?

In de tweede ronde, die deze maand van start gaat, bezoekt een onafhankelijk studiebureau de negen genomineerde steden en gemeenten om er een terreinonderzoek te verrichten. Experts maken daarbij een diepgaande analyse van de fietsinfrastructuur en het fietsbeleid. De resultaten worden vervolgens beoordeeld door een vakjury, die per categorie beslist wie de winnaar wordt. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters zal de drie winnaars bekendmaken in het voorjaar 2024.

“Een ambitieus Vlaams fietsbeleid kan niet zonder een sterk lokaal fietsbeleid in alle 300 steden en gemeenten. Het is fijn om te zien welke inspanningen er van Limburg tot aan de kust gebeuren om van Vlaanderen een echte fietsregio te maken. Met deze verkiezing willen we lokale besturen met een hart voor de fiets verder ondersteunen en inspireren. Er zijn negen genomineerden, maar er is vooral één grote winnaar, namelijk de fietser zelf. ” ​ Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters.

Hoe scoorde jouw gemeente? Check het fietsrapport!

De 165 steden en gemeenten die in de eerste ronde werden beoordeeld, krijgen een fietsrapport met de resultaten van de bevraging. Het fietsrapport biedt interessante inzichten over de manier waarop fietsers het fietscomfort en de fietsveiligheid in de betrokken stad of gemeente beleven.

Alle fietsrapporten zijn beschikbaar op www.fietsgemeente.be.

Steve D'Hulster

Verantwoordelijke pers & PR, VSV

Jill Haeyen

Woordvoerder, Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters