Drie kanshebbers Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2024

12 maart kiezen deelnemers van het Vlaams Congres Verkeerskunde de laureaat uit 3 vernieuwende projecten.

3 genomineerden Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs

De Provincie Antwerpen, de gemeente Lubbeek in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant en Fietsberaad Vlaanderen dingen mee naar de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2024. Deze jaarlijkse prijs bekroont initiatieven die met hun inspirerende aanpak een significante bijdrage leveren aan de verbetering van de verkeersveiligheid. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken maakt de winnaar bekend tijdens het Vlaams Congres Verkeersveiligheid, georganiseerd door de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) op 12 maart in Kortrijk.

Drie vernieuwende projecten genomineerd

Een vakjury onder leiding van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) heeft drie projecten genomineerd voor de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2024. De jury selecteerde de kanshebbers uit de 25 kandidaten die een dossier voor de prijs hadden ingestuurd.

1. Fix the Mix! Overal! (Fietsberaad Vlaanderen)

Filmpje Fix The Mix! Overal!

Met "Fix the Mix! Overal!" wil Fietsberaad Vlaanderen veilig fietsen in gemengd verkeer bevorderen. Het project biedt wegbeheerders een praktisch kader om te bepalen wanneer fietspaden nodig zijn en hoe ze de veiligheid van fietsers kunnen verbeteren als fietspaden geen optie zijn. Dat kan door rekening te houden met snelheden, de intensiteit van het gemotoriseerd verkeer en de wegbreedte. De projectpartners ontwikkelden twee afwegingskaders: één voor in de bebouwde kom en één voor landelijke wegen buiten de bebouwde kom.

2. Traject Verkeersveilige Gemeente (Provincie Antwerpen)

Filmpje Traject Verkeersveilige Gemeente

Met het project “Traject Verkeersveilige Gemeente” streeft de provincie Antwerpen samen met wat partners naar veilige wegen voor alle weggebruikers. Ze ondersteunen lokale besturen en politiezones bij het realiseren van een structureel en geïntegreerd verkeersveiligheidsbeleid, met als doel nul verkeersdoden. Via dit traject biedt de provincie Antwerpen ​ intensieve begeleiding bij het opstellen van een actieplan gericht op de vijf pijlers van verkeersveiligheid: beleid, infrastructuur, educatie, handhaving en monitoring. Kennisdeling, tools en ondersteuning op maat helpen de lokale besturen om hun actieplan effectief te implementeren.

3. Digital twin (gemeente Lubbeek ism provincie Vlaams-Brabant)

Filmpje digital twin

Lubbeek creëerde in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant een "digital twin", een digitale kopie van haar wegennetwerk. Dankzij de digital twin kan de gemeente de effecten van toekomstige infrastructuurwerken op de verkeersstromen en -veiligheid voorspellen. Op die manier kunnen ze bepalen welke maatregelen ze moeten nemen om de doorstroming te optimaliseren, sluipverkeer te vermijden en de veiligheid van fietsers te verbeteren. De gemeente werkt hiervoor samen met partners uit verschillende sectoren en kan steunen op projectsubsidies van Vlaams-Brabant Slimme Regio.

De genomineerden voor de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2024 tonen de kracht van samenwerking in de strijd tegen verkeersongevallen. Van innovatieve technologie tot diepgaand onderzoek, de geselecteerde projecten illustreren de brede waaier aan initiatieven die onze wegen veiliger maken. Studiebureaus, onderzoeksteams, sectororganisaties, provinciebesturen, lokale overheden en politiezones: allen zetten ze zich met hart en ziel in voor een betere verkeersveiligheid. Deze samenwerking is cruciaal om blijvende vooruitgang te boeken. De genomineerden zijn een inspiratie voor alle organisaties en overheden in Vlaanderen. Hun gedrevenheid en expertise tonen dat we samen de doelstellingen van het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen kunnen bereiken”. - Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken

Winnaar wordt gekozen op Vlaams Congres Verkeersveiligheid (12 maart)

De deelnemers aan het Vlaams Congres Verkeersveiligheid dat op 12 maart in Kortrijk plaatsvindt, bepalen wie de uiteindelijke winnaar wordt. Het congres is een initiatief van de VSV in samenwerking met de Vlaamse overheid en de Stad Kortrijk. In 2023 ging de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs naar “Weg van ‘t school”, een initiatief van Brightlab in samenwerking met Cera en Go With The Velo, waarbij leerlingen uit de eerste graad van het secundair onderwijs de fietsroutes naar de school nauwkeurig in kaart brengen aan de hand van een geografisch informatiesysteem (GIS).

Meer info Vlaams Congres Verkeersveiligheid

Werner De Dobbeleer

Expert Verkeersveiligheid & Woordvoerder, VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)

Steve D'Hulster