Bijna half miljoen leerlingen legden de Grote Verkeertoets af

De Grote Verkeerstoets bestaat 15 jaar. In die periode legden meer dan 450.000 leerlingen uit het vijfde jaar de toets af. Om dat te vieren werd de klas van de 450.000ste leerling uit basisschool De Spreeuwen in Mechelen door de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) getrakteerd op een grote taart. De Grote Verkeerstoets is een online verkeerstest waarmee leerlingen uit het vijfde leerjaar in heel Vlaanderen eind april hun verkeerskennis kunnen testen en bijspijkeren. De helft van alle Vlaamse scholen neemt deel.

Laatste week april in 1400 Vlaamse scholen

De Grote Verkeerstoets is een online test voor het vijfde leerjaar met meerkeuzevragen over verkeer en mobiliteit. De VSV startte in 2009 met een proefproject in 25 scholen, goed voor zowat 800 leerlingen. De mosterd zijn we toen gaan halen in Nederland, waar al jaren een verkeerstest op papier bestond. Vlaanderen ging echter digitaal, en dat was een schot in de roos. Bij de eerste volledige editie in 2010 deden er meteen 20.220 leerlingen mee, ondertussen zitten we per jaar aan een gemiddelde van 35.000 leerlingen die effectief de toets afleggen. Het aantal deelnemende scholen groeit elk jaar, intussen neemt al meer dan de helft van alle Vlaamse basisscholen (ongeveer 1400 op een totaal van 2711 basisscholen) jaarlijks deel aan De Grote Verkeerstoets.

Niet zomaar een toets

De Grote Verkeerstoets is meer dan zomaar een toets. Leerkrachten die hun klas inschrijven, kunnen gebruik maken van kant-en-klaar lesmateriaal. Hiermee kunnen ze elke maand een verkeersthema in de kijker zetten: verkeerstekens, voorrang, fietsuitrusting & zichtbaarheid, gedrag & attitude, passagier, veiligheid en positie op de weg. Op de website (www.degroteverkeerstoets.be) staat bovendien een online oefenplatform waarop de leerlingen thuis of in de klas oefenvragen vinden over de 7 thema’s. Tot slot zijn er ook ‘thuiswerkjes’ die leerlingen samen met hun ouders kunnen maken.

Nieuw: ook verkeerstoetsen voor 1e en 3e leerjaar

Vorig schooljaar testte de VSV De Grote Verkeerstoets uit met een versie voor het 1e leerjaar (Verkeerstoets Brons) en het 3e leerjaar (Verkeerstoets Zilver). Daar gaan we dit jaar volop mee van start. ​ Ook de jongere leerlingen krijgen voortaan dus een verkeerstest, helemaal uitgewerkt op hun maat. Je kan immers niet jong genoeg met verkeerseducatie beginnen.

Drie scholen al 15 jaar trouwe klant

3 scholen namen al 15 jaar deel aan de Grote Verkeerstoets. Zij verdienen een extra vermelding:

• GO! basisschool De Beuk Aalter
  • Vrije Basisschool Nazareth
  • Gemeentelijke Basisschool - Hulshout

De Grote Verkeerstoets

Werner De Dobbeleer

Expert Verkeersveiligheid & Woordvoerder, VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)

VSV, Stationsstraat 110, 2800 Mechelen - 015 44 65 50 - [email protected] - www.vsv.be